Alla inlägg den 7 mars 2015

Av Carry Jiewertz - 7 mars 2015 20:15

 

igår bakade jag Sesamknäcke efter ett recept som jag hittade här: http://lesscarbs.se/lchf-tillbehor/grundrecept-lchf-sesamknacke/
Jag valde att byta ut en halv dl av sesamfröna (jag använde oskalade) mot linfrö då jag tycker det är gott. Det här kommer helt klart bli en återkommande gäst här i Fridhem!! Har bakat en massa varianter på fröknäcke o aldrig blivit helt nöjd...för spröda, för sega trots längre tid i ugnen...men detta!!! Tack Fanny för inspiration!!


Dagen började jag med att laga lyxfrukost till mannen min, bacon och ägg. Bacon steker jag i ugn på 220g i 12-15 minuter, man slipper kladdig spis o den inte så nyttiga stekytan som blir i stekpanna, äggen steker jag helst på hög värme o då funkar kokosolja utan smak bäst tycker jag. Lite blandade grönsaker o en kopp kaffe med grädde till gjorde starten på dagen perfekt!
Sen åkt vi o hyrde kärra för o forsla bort allt bråte i trädgården, lite kroppsarbete var iofs inte dumt...min kropp tycker tyvärr annorlunda...men jag har inte riktigt lika mycket värk längre efter att jag började med LCHF i september!! Äter i alla fall mindre piller! YEY!
Efter det passet smakade kaffe o Sesamknäcke med Bregott och god ost o paprika mums vill jag lova!!! Sen var vi bjudna på födelsedags kalas o jag hade blivit lovad LCHF-vänlig mat!!! Och det var det verkligen!!
Hamburgare med LCHF-bröd, picklad rödlök utan socker, goda såser, ost, saltgurka, grönsaker, en uuuunderbar ädelost och då fuskade jag o tog en tunn skiva päron...har inte smakat frukt på ett halvår och det räckte gott o väl med en tunn skiva!
Sen hade värdinnan bakat en chokladkaka utan socker och mjöl o till det vispad grädde!!! Tack Berit! Sååååå gott!!
Borde ju fotograferat bordet med alla läckerheter för Berit har förmågan att lägga upp vackert!! Men!! Mobilen fick inte följa med in då jag ville umgås!!

Trots detta var jag lite sugen på mat igen när vi kommit hem o rastat hundarna ...så det blev en blodig biff med smörstekta champinjoner o grönpepparsås på smetana...kände att jag ätit lite dåligt med fett trots allt...

Hade ju tänkt laga en kycklingrätt idag men det får bli en annan dag!
I morgon ska jag komponera en veckomeny med enkla lunchrätter som funkar i matlådan!

Så titta in i morgon igen!!

Grönpeppar!!! Vilken underbar krydda!!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards