Alla inlägg den 5 mars 2015

Av Carry Jiewertz - 5 mars 2015 23:34

...äntligen har jag hittat ett sätt att leva och äta som är hållbart!!
Jag har hela mitt vuxna liv varit överviktig, mer eller mindre...jag var extremt smal ända tills jag var 21 år vilket var för typ 100 år sedan...och sen....gifte jag mig...och plötsligt blev det ju så mysigt att äta god mat...och snacks...och godis...
Jag minns när jag var runt 22 och vi hade gäster över Påsk...frågan var i första hand inte vad jag skulle laga för mat utan vad jag skulle köpa för godis... Suck...
Ja ja...jag är en kvinna i mina bästa år...hahahaha är ju alltid i mina bästa år...men nu är jag än så länge närmare 50 än 60...jösses...det ändras snart...ja ja ingen åldersnoja nu!!! Näpp!! Ålder har inte med övervikt att göra!!!
Ja ja, jag ökade successivt i vikt och till slut hade jag ett BMI närmare 40...vilket är direkt livsfarligt!!! Jag är 179 cm lång och inte särskilt spenslig...men när vågen började närma sig 130 kilo....då var det illa...jag har provat allt...Viktväktarna...nja...det gick ju tillfälligt...men jag var ju konstant hungrig...Pulverdieter....samma där....huuuuungrig!!!! Alltid!!! Upp o ner i vikt...fram o tillbaka...jojobantat...till slut såg jag ingen annan utväg än att göra en Gastric ByPass - sagt o gjort jag opererades i november 2007 och rasade i vikt!! Nöjd?? Jo...men ändå inte...tyckte kaffe var äckligt....choklad gav mig kväljningar...allt med socker smakade verkligen skitäckligt.... Jag dumpade ofta, nästan dagligen, det innebär att magsäcken inte kan behålla maten utan tömmer ut innehållet direkt i tarmen!! Behöver jag säga att man blir vääääldigt dålig då??!!! Svettningar....hjärtklappning....yr....illamående.
...det enda som hjälpte när det satte in var att äta kolhydrater....kolhydrater som även fick mig att må dåligt....
Jag insåg rätt snart att kolhydrater gav mig blodsockerfall....men...tro nu inte att jag la av med kolhydrater för den sakens skull!! Skam den som ger sig!!! Kolhydrater är ju gott!!! Och nyttigt....typ...
Men jag mådde verkligen dåligt av det!! Det tog mig nästan sju år innan jag var redo att ändra på mitt ätande!!!
Under åren som gått hade jag lyckats kämpa mig tillbaka till ett sockerberoende - trots att jag insåg rätt snart att socker fick mig att må väldigt dåligt - ett beroende som jag trodde skulle vara väldigt svårt att bryta!!

Så i höstas mötte jag människor som på ett eller annat sätt fick mig att fundera över det här med kost och hälsa och välmående...

En kväll i början av september bestämde jag mig!!! Jag tänker testa LCHF!!! Om inte annat för att må bättre!!
Jag hade ju gått ner rejält i vikt tack vare operationen, men eftersom jag återföll till mina gamla vanor med socker, godis, chips mm trots att det fick mig att må dåligt så började jag sakta men säkert gå upp i vikt igen...
Under sommaren gjorde jag ett seriöst försök att öka motionen samtidigt som jag drog ner på fett och socker... Resultatet??? Jag gick upp i vikt!!! Hmm...så vad skulle jag ta mig till??
LCHF?? Nja...jag hade varit skeptisk i många år till detta...men...nu tänkte jag ändå ge det en chans...inte i första hand för att minska i vikt utan för att slippa blodsockerfall och dumping...jag hade ju läst om att blodsockret skulle vara mer stabilt med mindre kolhydrater....

Sagt o gjort!! En måndagmorgon startade jag min bästa resa!!!

Jag tog bort alla kolhydrater i form av socker, mjöl, potatis, pasta, ris....mm
Och NEJ!! Jag trappade inte ner!!! Lagom är ju inte riktigt min grej!! All in!!!!
Dag tre trodde jag att jag skulle dö.....jag svettades så att det droppade!!! Och ja ja en del av er tänker att: jaha nu överdriver hon igen!!! Men nej!!! Det droppade!!! Dag fyra likaså...men dag fyra avslutades med frossa de Lux!!!! Sen var jag avgiftad!!! Sockret var ur kroppen!! Wohoooo!!! Så himla skönt!!!

Så där ja!! Nu har du fått en liten glimt av mig o min vikt- och matresa!!!
Det kommer mera!!!
Jag kommer att dela med mig av maten jag äter....hur det gått och går....har jag tappat några kilon??? Tja!! Följ mig så får du veta!!!

Ikväll åt jag det här:

Kassler, färska champinjoner och färsk broccoli, täckt av en god bearnaisesås och lagrad ost....mmmmums....
Nyfiken?? Ja men följ mig!!
Hej hej så länge!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Carry med morgonteet
Sedan starten med LCHF i september 2014 har jag gått ner 20 kilo och mår fantastiskt bra!!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards